maandag 4 april 2011

Kindertheologie in Nederland en elders (verschillen)

Kindertheologie is een internationale wetenschappelijke stroming. Op de conferentie bevinden zich o.a. mensen uit Duitsland, Noorwegen, Belgiƫ, Groot-Brittaniƫ en Nederland. Omdat kindertheologie Duitse wortels heeft, is de focus van veel van die wetenschappers vergelijkbaar: het godsdienstonderwijs op school.

En dat is niet zo gek, want eigenlijk is de Nederlandse situatie uniek ten opzichte van de ons omringende landen. Waar we in Nederland een scherpe scheiding hebben tussen kerk en staat, is in veel andere landen (ook op openbare scholen) het godsdienstonderwijs verplicht. En daar onder de professionals in die scholen komen als eerste de vragen en problemen op.

De unieke Nederlandse situatie maakt dat mijn focus op de conferentie ook vrij uniek is: geloofsopvoeding in de kerk in relatie tot geloofsopvoeding thuis (en eventueel ook in relatie tot de school). Dat levert mooie gesprekken op en veel interesse in mijn werk bij JOP, mijn werk in Haarlem en mijn Bachelor- en Masterscripties. Blijkbaar zijn wij in Nederland verder op het gebied van (het denken over) de kerkelijke godsdienstpedagogiek dan in de ons omringende landen.

Tegelijkertijd is er ook voor ons/mij veel te halen. Zo is men in Dortmund bezig met een mooi breed onderzoek waarin onder andere narrativiteit/creatief schrijven een grote rol speelt en zie ik erg uit naar de lezing van Dr. Joke Maex (godsdienstpedagoge aan de Katholieke Hogeschool Kempen) over kindertheologie in het kleuteronderwijs - een leeftijdsgroep die we in Nederland in de kerk eigenlijk nog teveel laten liggen.

Hoe dan ook - genoeg te doen en te leren. Morgen meer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten